Hoera! 1 jaar (en een beetje) Huurwoordenaar

’t Kind is misschien nog maar een jaar oud, maar het heeft al vele watertjes doorzwommen. Misschien meer dan het had gewild. Copwriting heeft me het laatste jaar op fijne plekken gebracht, vierendertig stressaanvallen bezorgd en – cliché incoming – veel bijgeleerd.

Les 1: Netwerk

Na even, in de vorm van een vrijwillige stage, te hebben meegedraaid bij De Blauwe Peer ging ik als freelancer aan de slag. Communicatie-alleskunner David hielp me met mijn site en lancering, ik kon aan de slag via opdrachten van de Blauwe Peer, bovendien stond mijn geweldige collega Linde klaar met tips allerhande: ik was gelanceerd. Dat kon in de eerste plaats alleen maar omwille van de hulp en het advies van mensen rondom mij. Tot op de dag vandaag kwam elke opdracht die ik kreeg uit mijn netwerk. Dus, wees lief tegen de mensen rondom je (en bouw aan je LinkedIn of zo).

Les 2: Wees voorzichtiger dan je wil

Bon, ik wàs vertrokken dus. In juli had ik 6 opdrachtgevers, tegen september had ik er 0. Ik was niet opeens mijn schrijf- of communicatiekunde verloren. Herstructureringen, fusies, een vaste medewerker: elk bedrijf had haar reden om geen copywriter meer te werk te stellen. Wat dan? Ik heb een vaste job gezocht en ben overgeschakeld naar bijberoep. Dat is misschien in de eerste plaats hoe ik had moeten beginnen.

Les 3: Laat marge

De opdrachtendroogte duurde echter niet lang. Voor ik het wist had ik een vaste job én een klantenbestand dat groter was dan voorheen. Veel werk dus. Heel lang heb ik het kunnen jongleren, maar mijn ritme liet geen marge. Toen ik midden een hoop deadlines mijn knie bezeerde, heb ik mijn eerste en enige tekst geschreven waarvan ik, achteraf gezien, niet helemaal tevreden ben. Vervelend voor de opdrachtgever, slecht voor mijn ego. Gelukkig hebben we alles opgelost gekregen, maar de les: laat marge voor een ongelukske.

Les 2bis Zorg voor een back up plan

Na een aantal maand staan we – merci COVID-19 – weer op 0. Mijn laatste grote opdrachten kwamen grotendeels uit de eventsector, die momenteel volledig plat ligt. Hoe je het ook draait of keert freelancer blijft een precair statuut. Blij met bijberoep.

Les 4 Wees eerlijk over je sterktes en zwaktes

Elke freelance communicator heeft sterktes en zwaktes. Ik bent in de eerste plaats een schrijver, met een voorkeur voor long copy en voel me het best wanneer ik een creatieve insteek mag hanteren. Dat betekent niet dat ik slecht ben in short copy, niets ken van SEO of geen sociale media-plan kan maken, maar de voorkeur is er. Daar eerlijk over zijn tijdens de verkennende koffie zorgt er vooral voor dat de verwachtingen op elkaar zijn afgestemd. Er open over communiceren zorgt er op termijn voor dat de opdrachten die je krijgt beter bij je passen.

Les 5 Blijf schrijven naast je job

Copywriters moeten een heel doelmatige relatie aangaan met taal. Het is een middel om een boodschap zo efficiënt mogelijk te verkondigen. Naarmate de tijd vorderde verloor ik de connectie een beetje met taal als medium voor expressie. Door brieven te schrijven, en hier en daar wat tekstjes in een schrift te krabbelen, keerde dat weer. Het zorgt ervoor dat ik ook on the job met meer gevoel kan schrijven.