Battmobiel – Nieuw mobiliteitsbudget maakt elektrisch autodelen aantrekkelijker
Vandaag gaf het Vlaams parlement groen licht voor het nieuw mobiliteitsbudget – niet te verwarren met mobiliteitsvergoeding of cash for car (zie onder) – dat vanaf één maart in voege treedt. Al wie vandaag een bedrijfswagen heeft, kan die inruilen voor een budget dat kan besteedt worden binnen drie pijlers.
De eerste betreft de aankoop van een milieuvriendelijke wagen (maximale uitstoot van 95 gram CO2 per kilogram). Op de aankoop van een milieuvriendelijkere vervangwagen betaalt u voordel van alle aard (zie onder).
De tweede pijler omvat zogenaamde zachte vervoersoplossingen als fietsen, openbaar vervoer of autodelen, maar ook bijvoorbeeld huur of rente op woonkrediet voor wie op minder dan vijf kilometer van haar/zijn werk woont. Dit deel mag ook aan persoonlijk vervoer worden besteed. Zo kan u er pakweg een treinticket naar Parijs mee kopen.
De derde pijler is uitbetaling van (een deel van) het budget als loon. Op dit bedrag worden sociale lasten betaald (38,07%), maar het telt ook mee in opgebouwde pensioenrechten. Let wel, je werkgever bepaald of een mobiliteitsbudget al dan niet mogelijk is en voor wat je het kan gebruiken.
Het budget wordt berekend op de totale jaarlijkse kost van de bedrijfswagen die wordt vervangen. Dit omvat leasekosten, verzekering, brandstofkosten, onderhoud etc. Dat betekent ook dat wie meer op de baan is, een hoger budget krijgt.
Je kan (stukken van) je mobiliteitsbudget dus op verschillende manieren besteden bij Battmobiel. Via de Battmax-formule kan je een elektrische auto leasen om je bedrijfswagen te vervangen én krijg je bovendien toegang tot ons volledige Batt-netwerk. De Battfan-formule past naadloos in de tweede pijler van het budget. Je deelt en gebruikt eender welk elektrisch voertuig uit onze vloot waar en wanneer je dat nodig hebt. Door onze lage prijs hou je vast ook nog budget over voor aanvullende vervoersoplossingen, of gewoon cash natuurlijk.
Battmobiel juicht dit nieuw systeem toe. Het zal voor een aantal mensen de stap naar ecologische vervoersmiddelen en dus ook elektrisch autodelen verkleinen. Dat betekent een bocht weg van autobezit. Het blijft echter een flauwe bocht. De indruk wordt gewekt dat de werknemer mag kiezen tussen verschillende vervoersoplossingen, maar de uiteindelijke beslissing over het budget en de modaliteiten ervan ligt nog steeds bij de werkgever.
Mensen die willen kiezen voor duurzame mobiliteit hebben geen enkele manier om zo’n budget af te dwingen. Nochtans is afstappen van de klassieke bedrijfswagen een ecologische must. Autodeelsystemen maken het bovendien ook de meest efficiënte keuze voor het beheer van het wagenpark van een bedrijf.
Via cash for car (mobiliteitsvergoeding) kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor een som geld, die ze dan vrij kunnen spenderen. Dit systeem is in voege sinds 15 maart 2018.
Een voordeel van alle aard is een voordeel dat een werkgever of onderneming toekent aan een werknemer of bedrijfsleider (bv. een bedrijfswagen, een ter beschikking gesteld onroerend goed, een lening aan voordelig tarief …). Deze voordelen van alle aard worden beschouwd als een beroepsinkomen. De werknemer of bedrijfsleider die dit voordeel ontvangt, zal dus belasting moeten betalen op het bedrag dat overeenkomt met de waarde van het voordeel van alle aard.