De freelancer als ideale pitcher
Pitchen. Het is tegelijk de grootste ergernis, vrees en één van de belangrijkste bezigheden van elk bureau. Bewijs je waarde in een meer of minder lijvig dossier. In het beste geval haal je de opdracht binnen, in het slechtste gaat de opdrachtgever met de beste stukken uit je dossier lopen. Dit is echter niet de plek om te schrijven over de (on)zin van het pitch-systeem (collega David De Beukelaer deed dat hier al).
Als freelancer werd ik betrokken bij pitches in zowel de communicatie- als de eventsector. Vanuit het perspectief van het bureau lijkt dat soms een gedurfde zet. Je laat het binnenhalen van een opdracht immers afhangen van een gehuurde pen.
Risk-Reward
Het is ook niet zonder risico. Als bedrijf vertrouw je een deel van je toekomstige inkomsten toe aan iemand die je niet goed kent. De freelancer in kwestie moet zich aan een razend tempo inwerken in zowel de visie en cultuur van het bureau in kwestie als die van de instelling/het bedrijf dat de pitch uitschrijft. Ondertussen moet zij/hij ook nog eens de details van de briefing in de vingers zien te krijgen. Het zijn aspecten die niet per se vreemd zijn aan gewone schrijfopdrachten, maar daar zijn inzet en tijdsdruk meestal minder hoog dan bij een pitch.
Maar tegenover het risico staat ook een beloning. Bureaus ontwikkelen doorheen de vele pitchcompetities routines. Hoe een pitch wordt gelezen en geanalyseerd, met welke invalshoek die wordt benaderd, hoe de brainstorm verloopt, in welke structuur de ideeën worden voorgesteld: het hele proces wordt in een stramien gegoten, en dat is niet slecht. Het zorgt voor een efficiënt verloop van het creatief proces, het garandeert een degelijk resultaat en het vermijdt vooral dat een bureau te veel tijd verspilt aan een onzekere uitkomst. Ik ben geen anti-routine-adept. En toch, soms zorgt een min of meer geijkt proces dat je vastloopt, dat de juiste ideeën moeilijker komen bovendrijven. Daar kan de occasionele freelancer soelaas bieden.
Leerkans, geen typemachine
Zij/hij kan een nieuwe blik op de puzzel werpen en brengt ervaringen mee uit andere opdrachten, bureaus en soms zelfs sectoren. De aanwezigheid van een freelancer dwingt je vaste werknemers hun manier van werken uit te leggen, en er dus ook opnieuw bij stil te staan. De unieke set aan vaardigheden en ervaringen die de freelancer meebrengt vormen vaak een kans voor je vaste werknemers om bij te leren (en omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde). Zij/hij gooit de sociale mechanismen die zich onvermijdelijk ontwikkelen in een vaste brainstormgroep misschien wel om.
Is een freelancer dan de beste pitcher? Niet noodzakelijk, maar zij/hij zal sowieso bijdragen aan een pitch en de werkprocessen op het bureau. Mijn raad daarbij: go hard or go home. Al te vaak worden gehuurde pennen in puur uitvoerende opdrachten geparkeerd, om bij te springen waar de schrijflast te hoog is. Om er het volledige potentieel voor jouw bedrijf uit te halen, betrek je een freelancer best bij het volledige proces. Enerzijds geeft het hem/haar het nodige inzicht om het best mogelijke resultaat te leveren. Anderzijds maximaliseert het de mogelijkheden voor het bureau om bij te leren of frisse inzichten op te doen via een freelancer. Zie een freelancer niet als een typemachine, maar als een leerkans.