Contentkalenders: goochelen met de sociale media van circusatelier Woesh
Ik ben bij het circus! Althans ik adviseer de sympathieke artiesten van circusatelier Woesh af en toe bij hun online communicatie.
Sociale media beheren vergt vaak meer tijd dan mensen lief is. Een post op facebook, een foto op instagram, een quote op twitter: er kruipt al gauw meer dan een uur in één boodschap. En daar stopt het niet. Welke hashtags gebruik ik? Emoticons of niet? Moet ik ergens inchecken bij elke post? Tag ik mensen of doe ik dat beter niet? Wat simpel leek wordt al gauw een wirwar van vertwijfeling.
Plannen helpt. Het lijkt recht uit de mond van een overijverige klastitularis te komen, maar als het op het beheer van moderne communicatiekanalen aankomt, is het een waarheid als een koe.
Zo’n planning begint bij het bepalen van je doelgroep. Wie wil je bereiken, wie zal het meest geneigd zijn je product te kopen, of in dit geval zich in te schrijven voor een circuscursus? Soms zijn tussenstapen nodig. Vaak zijn mensen die nu al klant zijn de beste ambassadeurs voor je organisatie en is hun netwerk de eerste port of call voor je communicatie. Maak filmpjes en foto’s van hen, betrek hen en tag hen.
Na de doelgroep komen de thema’s, waarmee kan je wie bereiken? Een foto van spelende kinderen zal beter werken bij jonge ouders, terwijl coole circusstunts het waarschijnlijk goed zullen doen bij adolescenten.
Daarna kan je frequentie, boosts, hashtags, vorm van de content en vele andere factoren gaan bepalen. Een contentkalender is hard labeur, spreadsheetlabeur bovendien, maar het loont. Na even doorbijten heb je een uitgewerkte sociale mediastrategie die je maanden tot wel jaren frustratie bespaart.
Wil jij net als Woesh je content beter plannen? Contacteer me vrijblijvend voor een gesprek. Schrijf jou en/of je kroost ondertussen in voor een cursus op www.woesh.be.