Hanger Time: juwelen in SEO-land

Een brainstormsessie met Etsyshop Hanger Time gooide me meteen in diepe SEO-wateren.

Hanger Time, het (redelijk fantastische) handmade-juwelenmerk van Hannah Hoebeke verkoopt, net als vele andere designers, via onlineplatform Etsy. Door de enorme schaal van het platform en de manier waarop mensen er zoeken is een uitgekiende search engine optimalisation-strategie heel belangrijk.

In de “echte” wereld draait communicatie veelal om aandacht trekken, je onderscheiden van de concurrentie. Een originele naam, een vlotte slogan, een bijzondere invalshoek zijn geijkte tactieken waarover legioenen copywriters dagelijks hun hoofd over breken. Op een platform als Etsy ligt dat anders.

Mensen zijn er meestal niet op zoek naar een (type) designer en nog minder naar een flitsende productnaam. Ze doorploegen de berg aangeboden spullen via zoektermen. De uitdaging voor het communicatiedepartement bestaat erin uit te zoeken welke zoektermen de beoogde doelgroep het meest gebruikt en er zoveel mogelijk in de titel en beschrijving van het product te verwerken. Geen ‘Hanger Time n°5’ of ‘True Inspiration Necklace’, maar ‘Handmade White and Gold Polymer Clay Minimalist Geometric Stud Earrings’. Een aanpassing, ook voor uw Huurwoordenaar.

Natuurlijk blijft communicatie op onder andere sociale media belangrijk, zeker in de beginfase zijn niet alle kopers toevallig Etsy-browsers. Bovendien is de kwaliteit van het aangeboden product nog steeds de belangrijkste verkoopsfactor (al was het maar omdat Etsy, net als eender welk zichzelf respecterende online shop zoekresultaten filtert aan de hand van beoordelingen van kopers).

Wil jij ook een SEO-analyse of -strategie ontwikkelen? Contacteer me gerust voor een vrijblijvend gesprek. Trakteer jezelf in tussen op handmade polymer clay geometric minimalist unique designer sierraden op www.etsy.com/shop/hangertimeshop.